RAAG YAMAN NOTES - DESCRIPTION / INTRODUCTION - राग यमन विवरण / परिचय
Bandish in Raag Bageshree, Teentaal, Madhya Laya
Old Gwalior gharana composition
kaun karat tori binati piharva
mano na mano hamri baat
jab se gaye mori sudhahun na lini
kahe sautan ke ghar jaat
राग यमन परिचय हिंदी में
-
- राग यमन को राग कल्याण के नाम से भी जाना जाता है. यह राग कल्याण थाट से उत्पन्न हुआ है, इसलिए इसे आश्रय राग भी कहते हैं.
- मुगल शासन के दौरान, मुसलमानों ने इस राग को राग यमन या राग इमन कहना शुरू किया.
- इस राग में तीव्र मध्यम का प्रयोग किया जाता है और बाकी सभी स्वर शुद्ध लगते हैं.
- राग यमन को रात के पहले प्रहर या संध्या समय गाया-बजाया जाता है.
- इस राग के आरोह और अवरोह में सभी स्वरों का इस्तेमाल होता है, इसलिए इसकी जाति हुई संपूर्ण-संपूर्ण.
- राग यमन को राग कल्याण के नाम से भी जाना जाता है. यह राग कल्याण थाट से उत्पन्न हुआ है, इसलिए इसे आश्रय राग भी कहते हैं.
- राग यमन में ‘ग’ वादी स्वर होता है और ‘नि’ संवादी स्वर होता है.
- यह राग गंभीर प्रकृति का राग है और इसमें ज़्यादातर गंभीर भजन या गीत गाए जाते हैं.
-
-
- राग यमन को राग कल्याण के नाम से भी जाना जाता है.
- इस राग में सात स्वर लगते हैं.
- इसमें म॑ तीव्र और बाकी सब स्वर शुद्ध लगते हैं.
- राग यमन को राग कल्याण के नाम से भी जाना जाता है.
- राग यमन में नी, ग, और म स्वरों पर ज़ोर दिया जाता है.
- आरोहण के दौरान सा और पा का सीमित इस्तेमाल किया जाता है.
- राग यमन में दोनों माध्यमों का इस्तेमाल किया जाता है.
- यमन कल्याण में शुद्ध मध्यम केवल अवरोह में दो गंधहारों के बीच इस्तेमाल किया जाता है.
RAAG YAMAN INTRODUCTION IN ENGLSIH
-
Some special things about Raga Yaman:
-
- Raga Yaman is also known as Raga Kalyan. This raga has originated from Kalyan Thaat, hence it is also known as Aashray Raga.
- During the Mughal rule, Muslims started calling this raga Raga Yaman or Raga Iman.
- In this Raga, sharp madhyam is used and all other notes sound pure.
- Raga Yaman is sung and played during the first quarter of the night or during the evening.
- All the notes are used in the ascent and descent of this raga, hence its caste is Sampoorna-Sampoorna.
- Raga Yaman is also known as Raga Kalyan. This raga has originated from Kalyan Thaat, hence it is also known as Aashray Raga.
- In Raga Yaman, ‘Ga’ is the vaadi note and ‘Ni’ is the samvaadi note.
- This raga is of a serious nature and mostly serious hymns or songs are sung in it.
-
- Raga Yaman is also known as Raga Kalyan.
- There are seven notes in this raga.
- In this, ‘M’ sounds sharp and all other vowels sound pure.
- Raga Yaman is also known as Raga Kalyan.
- In Raga Yaman, emphasis is given on the notes Ni, Ga and Ma.
- Sa and Pa are used limitedly during climbing.
- Both mediums are used in Raga Yaman.
- In Yemen Kalyan pure Madhyam is used only in the descent between two Gandharas.
RAAG YAMAN NOTES - DESCRIPTION / INTRODUCTION - राग यमन विवरण / परिचय
राग यमन – आरोह, अवरोह व पकड़
- आरोह: नि रे ग, म॑ प, ध नि सां
- अवरोह: सां नि ध प, म॑ ग रे सा
पकड़- ऩि रे ग रे, प रे, ऩि रे सा।
RAAG YAMAN – ASCENDING, DESCENDING & PAKAD
- Ascendant: .Ni Re Ga, M Pa, Dha Ni Sa.
- Descending: Sa. Ni Dha Pa, Ma Ga Re Sa
PAKAD
.Ni Re Ga Re, Pa Re, .Ni Re Sa
RAAG YAMAN NOTES
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
– | – | – | – | – | – | P | P |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
N | – | P | – | R | – | S | – |
G | R | G | – | S | – | P | P |
N | – | P | – | R | – | S | – |
G | R | G | – | S | – | P | M |
G | M | G | M | P | D | M | P |
N | – | P | – | R | – | P | M |
G | M | G | M | P | D | M | P |
N | – | P | – | R | – | P | P |
N | – | P | – | R | – | S | – |
G | R | G | – | S | – | P | P |
N | – | P | – | R | – | S | – |
G | R | G | – | S | – | – | – |
P | P | S’ | S’ | S’ | S’ | S’ | S’ |
N | R’S’ | N | D | N | D | P | – |
P | P | S’ | S’ | S’ | S’ | S’ | S’ |
N | R’S’ | N | D | N | D | P | – |
P | G’ | R’ | S’ | N | D | P | P |
D | DN | D | P | R | – | S | – |
P | G’ | R’ | S’ | N | D | P | P |
D | DN | D | P | R | – | P | P |
N | – | P | – | R | – | S | – |
G | R | G | – | S | – | P | P |
N | – | P | – | R | – | S | – |
G | R | G | – | S | – | P | M |
G | M | G | M | P | D | M | P |
N | – | P | – | R | – | P | M |
G | M | G | M | P | D | M | P |
N | – | P | – | R | – | P | P |
N | – | P | – | R | – | P | P |
N | – | P | – | R | – | P | P |
N | – | P | – | R | |||
RAAG YAMAN NOTES - DESCRIPTION / INTRODUCTION - राग यमन विवरण / परिचय
STHAI KI TAANEIN
.NR GR GM PM | PD PM GR S-
.NR GM DN S.R. | S.N DP MG RS
GR MG PM DP | ND PM GR S-
GG RS PP MG | NN DP S.S. NN | G.G. R.S. ND PM | GM PM GR S-
.NR GM PM GR | GM PD ND PM | DN S.R. G.R. S.N. | S.N DP MG RS
GG RS .NR GM | PD PM GR S- | NN DP MD NS. | ND PM GR S-
ANTARE KI TAANEIN
S.N S.N DN S.R. | S.N S.N S.N DN | S.R. G.R. S.N DP | MG MD ND P-
S.N DP S.N DP | S.N DP MG RS |.NR GM GM DN | MD NS. DN S.-
-
G.R. S.N DP | ND PM GR S- | .NR GR GM PM | PD ND PD P-
S.S. ND NN DP | DD PM PP MG | MM GR GR S- |.NR GR GM P-
- INTRODUCTION
-
RAAG YAMAN NOTES - DESCRIPTION / INTRODUCTION - राग यमन विवरण / परिचय
Bandish in Raag Bageshree, Teentaal, Madhya Laya
Old Gwalior gharana composition
kaun karat tori binati piharva
mano na mano hamri baatjab se gaye mori sudhahun na lini
kahe sautan ke ghar jaatराग यमन परिचय हिंदी में
-
- राग यमन को राग कल्याण के नाम से भी जाना जाता है. यह राग कल्याण थाट से उत्पन्न हुआ है, इसलिए इसे आश्रय राग भी कहते हैं.
- मुगल शासन के दौरान, मुसलमानों ने इस राग को राग यमन या राग इमन कहना शुरू किया.
- इस राग में तीव्र मध्यम का प्रयोग किया जाता है और बाकी सभी स्वर शुद्ध लगते हैं.
- राग यमन को रात के पहले प्रहर या संध्या समय गाया-बजाया जाता है.
- इस राग के आरोह और अवरोह में सभी स्वरों का इस्तेमाल होता है, इसलिए इसकी जाति हुई संपूर्ण-संपूर्ण.
- राग यमन को राग कल्याण के नाम से भी जाना जाता है. यह राग कल्याण थाट से उत्पन्न हुआ है, इसलिए इसे आश्रय राग भी कहते हैं.
- राग यमन में ‘ग’ वादी स्वर होता है और ‘नि’ संवादी स्वर होता है.
- यह राग गंभीर प्रकृति का राग है और इसमें ज़्यादातर गंभीर भजन या गीत गाए जाते हैं.
-
-
- राग यमन को राग कल्याण के नाम से भी जाना जाता है.
- इस राग में सात स्वर लगते हैं.
- इसमें म॑ तीव्र और बाकी सब स्वर शुद्ध लगते हैं.
- राग यमन को राग कल्याण के नाम से भी जाना जाता है.
- राग यमन में नी, ग, और म स्वरों पर ज़ोर दिया जाता है.
- आरोहण के दौरान सा और पा का सीमित इस्तेमाल किया जाता है.
- राग यमन में दोनों माध्यमों का इस्तेमाल किया जाता है.
- यमन कल्याण में शुद्ध मध्यम केवल अवरोह में दो गंधहारों के बीच इस्तेमाल किया जाता है.
RAAG YAMAN INTRODUCTION IN ENGLSIH
-
Some special things about Raga Yaman:
-
- Raga Yaman is also known as Raga Kalyan. This raga has originated from Kalyan Thaat, hence it is also known as Aashray Raga.
- During the Mughal rule, Muslims started calling this raga Raga Yaman or Raga Iman.
- In this Raga, sharp madhyam is used and all other notes sound pure.
- Raga Yaman is sung and played during the first quarter of the night or during the evening.
- All the notes are used in the ascent and descent of this raga, hence its caste is Sampoorna-Sampoorna.
- Raga Yaman is also known as Raga Kalyan. This raga has originated from Kalyan Thaat, hence it is also known as Aashray Raga.
- In Raga Yaman, ‘Ga’ is the vaadi note and ‘Ni’ is the samvaadi note.
- This raga is of a serious nature and mostly serious hymns or songs are sung in it.
-
- Raga Yaman is also known as Raga Kalyan.
- There are seven notes in this raga.
- In this, ‘M’ sounds sharp and all other vowels sound pure.
- Raga Yaman is also known as Raga Kalyan.
- In Raga Yaman, emphasis is given on the notes Ni, Ga and Ma.
- Sa and Pa are used limitedly during climbing.
- Both mediums are used in Raga Yaman.
- In Yemen Kalyan pure Madhyam is used only in the descent between two Gandharas.
- Aroha
RAAG YAMAN NOTES - DESCRIPTION / INTRODUCTION - राग यमन विवरण / परिचय
राग यमन – आरोह, अवरोह व पकड़
- आरोह: नि रे ग, म॑ प, ध नि सां
- अवरोह: सां नि ध प, म॑ ग रे सा
पकड़- ऩि रे ग रे, प रे, ऩि रे सा।
RAAG YAMAN – ASCENDING, DESCENDING & PAKAD
- Ascendant: .Ni Re Ga, M Pa, Dha Ni Sa.
- Descending: Sa. Ni Dha Pa, Ma Ga Re Sa
PAKAD
.Ni Re Ga Re, Pa Re, .Ni Re Sa
RAAG YAMAN NOTES
- BANDISH
1 2 3 4 5 6 7 8 – – – – – – P P 9 10 11 12 13 14 15 16 N – P – R – S – G R G – S – P P N – P – R – S – G R G – S – P M G M G M P D M P N – P – R – P M G M G M P D M P N – P – R – P P N – P – R – S – G R G – S – P P N – P – R – S – G R G – S – – –
P P S’ S’ S’ S’ S’ S’ N R’S’ N D N D P – P P S’ S’ S’ S’ S’ S’ N R’S’ N D N D P – P G’ R’ S’ N D P P D DN D P R – S – P G’ R’ S’ N D P P D DN D P R – P P
N – P – R – S – G R G – S – P P N – P – R – S – G R G – S – P M G M G M P D M P N – P – R – P M G M G M P D M P N – P – R – P P N – P – R – P P N – P – R – P P N – P – R - TAANEIN
RAAG YAMAN NOTES - DESCRIPTION / INTRODUCTION - राग यमन विवरण / परिचय
STHAI KI TAANEIN
.NR GR GM PM | PD PM GR S-
.NR GM DN S.R. | S.N DP MG RS
GR MG PM DP | ND PM GR S-
GG RS PP MG | NN DP S.S. NN | G.G. R.S. ND PM | GM PM GR S-
.NR GM PM GR | GM PD ND PM | DN S.R. G.R. S.N. | S.N DP MG RS
GG RS .NR GM | PD PM GR S- | NN DP MD NS. | ND PM GR S-
ANTARE KI TAANEIN
S.N S.N DN S.R. | S.N S.N S.N DN | S.R. G.R. S.N DP | MG MD ND P-
S.N DP S.N DP | S.N DP MG RS |.NR GM GM DN | MD NS. DN S.-
-
G.R. S.N DP | ND PM GR S- | .NR GR GM PM | PD ND PD P-
S.S. ND NN DP | DD PM PP MG | MM GR GR S- |.NR GR GM P-
-
RAAG YAMAN NOTES - DESCRIPTION / INTRODUCTION - राग यमन विवरण / परिचय
RAAG YAMAN DESCRIPTION / INTRODUCTION - राग यमन विवरण / परिचय
